ponedjeljak, 25. veljače 2013.

Prikriveno oglašavanje 1


Portal Večernjeg lista objavio je, 6. studenog 2012. godine, članak pod naslovom “Gastronomska atrakcija: Bugarski restoran otvoren u Zagrebu“. U tekstu se piše o tome kako je u Zagrebu, točnije u Kustošiji, otvoren prvi bugarski restoran na području Zagreba. Ova vijest zbog vidljivih činjenica da autor (kojem nije navedeno ime i prezime) pretjerano naglašava kako bi čitatelji trebali što prije posjetiti ovaj restoran; „Sać na rodopski, stomna kabap ili bugarska kavarma? Niste još probali? Vrijeme je da posjetite najnoviji restoran Mehana u Kustošiji.“, te završetka članka sa rečenicama; „Cijene su prihvatljive,  između 35 i 40 kuna za jelo.“, više priliči promotivnom članku nego informativnom viješću na portalu. Stoga, članak krši 24. članak Kodeksa časti hrvatskih novinara koji kaže kako novinar ne smije biti autorom oglasa i drugih propagandnih priloga, jer to dovodi u sumnju njegovu profesionalnu nepristranost. Isto vrijedi i za svaki drugi oblik sudjelovanja u reklamnim i propagandnim aktivnostima. Osim toga u članku nije naznačeno da je promidžbenog karaktera, što inače novinari portala Večernjeg lista jasno naznačuju iznad naslova sivim slovima „Promotivni članak“ ili ispod naslova navedu; „Piše: PR članak“. U ovom članku iznad naslova stoji samo podnaslov; „Zađite u Kustošiju“, dok ispod; „Piše: av“. Zbog toga članak krši i 31. članak Kodeksa u kojem se navodi kako prikriveno oglašavanje i promidžbeni novinarski prilozi nisu dopušteni. Nedopušteno je i prepletanje i povezivanje novinarskih priloga i oglasa. Bili plaćeni ili besplatni, oglasi, kao i sve plaćene informacije, moraju se jasno i nedvojbeno razlikovati od novinarskih priloga. Nadalje, o prikrivenom oglašavanju piše i u Zakonu o medijima u članku 19., stavak 4.: "Nije dopušteno prikriveno i prijevarno oglašavanje. Prikrivenim oglašavanjem smatrat će se svaka novinarska forma (pisani tekst, fotografija, slika, crtež i dr.) koja je na bilo koji način plaćena, a nije jasno označena kao oglašavanje." Dakle, ako je novinar želio da članak bude promotivnog karaktera, trebao je jasno naznačiti čitateljima da je on takav iznad ili ispod naslova. S druge strane, ako je želio da ima čisto informativni karakter tada vijest ne smije sadržavati ime restorana, pozivati čitatelje u taj restoran i navoditi cijene hrane u tom restoranu, kao što se dogodilo u ovom članku. Novinar se trebao osvrnuti samo na pisanje općenitog o bugarskim specijalitetima i otvaranju novih restorana s takvom vrstom hrane. Dakle, u tome bi slučaju naziv članka trebao glasiti, npr. "Od sada i u Zagrebu bugarski specijaliteti".

1 komentar:

  1. Željela bih ukazati kako je u dijelu teksta, citiram:"Nadalje, o prikrivenom oglašavanju piše i u Zakonu o medijima u članku 19., stavak 4.: "Nije dopušteno prikriveno i prijevarno oglašavanje. Prikrivenim oglašavanjem smatrat će se svaka novinarska forma (pisani tekst, fotografija, slika, crtež i dr.) koja je na bilo koji način plaćena, a nije jasno označena kao oglašavanje." zapravo riječ o stavku 4. članka 20., a ne 19.; kao što je vidljivo u Narodnim novinama: http://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/311969.html"

    OdgovoriIzbriši