ponedjeljak, 18. veljače 2013.

Prikriveno oglašavanje

Najveću zaradu medijima donose oglašivači. Sve je češći slučaj da oglašivači, u dogovoru s vlasnicima medija, reklamiraju svoje proizvode u za to nepredviđenim mjestima i načinima. Pojavilo se tzv. prikriveno oglašavanje. Znanstvenik Ante Gavranović prikriveno je oglašavanje definirao kao „načelno nedopuštenu razmjenu (za novac ili druge pogodnosti) uključivanju imena, proizvoda, pakovanja, usluge ili uporabe logotipa neke tržišne marke ili nekog poduzeća) u masovni medij s namjerom da korisnik (slušatelj, gledatelj, čitatelj) to ne osjeti kao propagandnu poruku ili smetnju.“ Prikriveno oglašavanje brane Zakon o medijima te Zakon o elektroničkim medijima. Osim što je takav način oglašavanja zabranjen zakonima, 2006. godine ta je odredba uključena i u Kodeks časti hrvatskih novinara. Predviđena kazna za prikriveno oglašavanje je 1 000 000 kuna. Unatoč tome, do danas u Hrvatskoj niti jedan medij nije sankcioniran zbog prikrivenog oglašavanja. Stoga ne čudi što broj takvih oglasa iz godine u godine sve više raste.

PRIMJER:

Članak pod naslovom "Sezona sušenog i orašastog voća traje cijele godine" objavljen je u internetskom izdanju Jutarnjeg lista 24. siječnja 2013. godine. Ovaj prilog primjer je prikrivenog oglašavanja. Vijest izravno krši članak 31. Kodeksa časti hrvatskih novinara koji glasi: Prikriveno oglašavanje i promidžbeni novinarski prilozi nisu dopušteni. Nedopušteno je i prepletanje i povezivanje novinarskih priloga i oglasa. Bili plaćeni ili besplatni, oglasi, kao i sve plaćene informacije, moraju se jasno i nedvojbeno razlikovati od novinarskih priloga. Prilog napominje kako je konzumacija sušenog i orašastog voća iznimno važna za očuvanje zdravlja. Međutim, naslovna slika članka je paket Bolero mixa tvrtke Marjan. Isto tako, na dnu članka nalazi se opis Bolerno mixa te napomena zašto je tako poželjan. Jasno je da je u navedenom članku proizvod tvrtke Marjan nahvaljen: "Bolero mix tvrtke Marjan voće sadrži ananas, papaju, guavu, supreme badem, indijski oraščić i brusnicu. To je zapravo i 'studentski mix', zbog kombinacije proizvoda važnih za koncentraciju i bolje pamćenje. Uz to, plodovi u ovoj poželjnoj mješavini čuvaju...". Tekst nije napisan u marketinškom tonu jer opisuje važnost konzumacije orašastih plodova. Članak je u svakom slučaju relevantan i potreban, međutim umjesto naslovne fotografije Bolero mixa, primjerenije je staviti, primjerice, fotografiju na kojoj nije istaknut naziv proizvoda. Također, komentar na dnu članka, osim što krši članak 31. Kodeksa časti hrvatskih novinara, potpuno je nepotreban.

Nema komentara:

Objavi komentar