utorak, 26. veljače 2013.

Prikriveno oglašavanje 2


Prikriveno oglašavanje kao način stjecanja profita sve je učestalije kako u tiskanim medijima, tako i na internetskim stranicama. Iako najčešće nije shvaćeno kao smetnja, takvo oglašavanje uvelike narušava ugled i etičnost novinarske profesije. Na portalu zadovoljna.hr., 22. veljače 2013. godine, objavljen je članak pod naslovom "Nim: Jeftini čudotvorac za njegu zubi, kose i kože". Članak prvenstveno govori o dobrobitima indijske biljke koja može zamijeniti kozmetičke preparate i lijekove, no istovremeno promovira poljoprivredno gospodarstvo Mala od lavande, čiji je proizvod na fotografiji priloženoj uz članak. Štoviše, na fotografiji  je uz naziv proizvoda napisana i cijena te količina koju sadrži jedno pakiranje. Time su prekršeni članci 24. i 31. Kodeksa časti hrvatskih novinara. U članku 24. stoji da novinar ne smije biti autorom oglasa i drugih propagandnih priloga jer to dovodi u sumnju njegovu profesionalnu nepristranost. Isto vrijedi i za svaki drugi oblik sudjelovanja u reklamnim i propagandnim aktivnostima.  U članku 31. Kodeksa navodi se da prikriveno oglašavanje i promidžbeni novinarski prilozi nisu dopušteni. Nedopušteno je i prepletanje i povezivanje novinarskih priloga i oglasa. Bili plaćeni ili besplatni, oglasi, kao i sve plaćene informacije, moraju se jasno i nedvojbeno razlikovati od novinarskih priloga. Nadalje, u stavku 4. članka 20. Zakona o medijima piše da nije dopušteno prikriveno i prijevarno oglašavanje, te da će se prikrivenim oglašavanjem smatrati svaka novinarska forma (pisani tekst, fotografija, slika, crtež i dr.) koja je na bilo koji način plaćena, a nije jasno označena kao oglašavanje. Osim spomenute fotografije, u članku se nalazi još jedna fotografija bez natpisa ili reklame, a u televizijskom prilogu, koji je vezan uz članak, marke prikazanih proizvoda su zamagljene. Da bi članak u potpunosti zadržao informativni karakter i objektivnost, fotografija koja ciljano reklamira proizvod gospodarstva trebala bi biti uklonjena ili jasno označena kao oglas.

1 komentar:

  1. Željela bih ukazati kako je u dijelu teksta, citiram:"Nadalje, u stavku 4. članka 19. Zakona o medijima piše da nije dopušteno prikriveno i prijevarno oglašavanje, te da će se prikrivenim oglašavanjem smatrati svaka novinarska forma (pisani tekst, fotografija, slika, crtež i dr.) koja je na bilo koji način plaćena, a nije jasno označena kao oglašavanje." zapravo riječ o stavku 4. članka 20., a ne 19.; kao što je vidljivo u Narodnim novinama: http://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/311969.html"

    OdgovoriIzbriši