Prikriveno
oglašavanje kao način stjecanja profita sve je učestalije kako u tiskanim
medijima, tako i na internetskim stranicama. Iako najčešće nije shvaćeno kao
smetnja, takvo oglašavanje uvelike narušava ugled i etičnost novinarske
profesije. Na portalu zadovoljna.hr., 22. veljače 2013. godine, objavljen je
članak pod naslovom "Nim: Jeftini čudotvorac za njegu zubi, kose i kože". Članak prvenstveno govori o
dobrobitima indijske biljke koja može zamijeniti kozmetičke preparate i
lijekove, no istovremeno promovira poljoprivredno gospodarstvo Mala od lavande,
čiji je proizvod na fotografiji priloženoj uz članak. Štoviše, na
fotografiji je uz naziv proizvoda
napisana i cijena te količina koju sadrži jedno pakiranje. Time su prekršeni
članci 24. i 31. Kodeksa časti hrvatskih novinara. U članku 24. stoji da novinar ne smije biti autorom oglasa i
drugih propagandnih priloga jer to dovodi u sumnju njegovu profesionalnu
nepristranost. Isto vrijedi i za svaki drugi oblik sudjelovanja u reklamnim i
propagandnim aktivnostima. U
članku 31. Kodeksa navodi se da prikriveno
oglašavanje i promidžbeni novinarski prilozi nisu dopušteni. Nedopušteno je i
prepletanje i povezivanje novinarskih priloga i oglasa. Bili plaćeni ili
besplatni, oglasi, kao i sve plaćene informacije, moraju se jasno i nedvojbeno
razlikovati od novinarskih priloga. Nadalje, u stavku 4. članka 20. Zakona
o medijima piše da nije dopušteno prikriveno i prijevarno
oglašavanje, te da će se prikrivenim
oglašavanjem smatrati svaka novinarska forma (pisani tekst, fotografija, slika, crtež i dr.) koja
je na bilo koji način plaćena, a nije jasno označena kao oglašavanje. Osim
spomenute fotografije, u članku se nalazi još jedna fotografija bez natpisa ili
reklame, a u televizijskom prilogu, koji je vezan uz članak, marke prikazanih
proizvoda su zamagljene. Da bi članak u potpunosti zadržao informativni
karakter i objektivnost, fotografija koja ciljano reklamira proizvod
gospodarstva trebala bi biti uklonjena ili jasno označena kao oglas.
Željela bih ukazati kako je u dijelu teksta, citiram:"Nadalje, u stavku 4. članka 19. Zakona o medijima piše da nije dopušteno prikriveno i prijevarno oglašavanje, te da će se prikrivenim oglašavanjem smatrati svaka novinarska forma (pisani tekst, fotografija, slika, crtež i dr.) koja je na bilo koji način plaćena, a nije jasno označena kao oglašavanje." zapravo riječ o stavku 4. članka 20., a ne 19.; kao što je vidljivo u Narodnim novinama: http://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/311969.html"
OdgovoriIzbriši