petak, 12. travnja 2013.

Izvještavanje o ubujstvima, samoubojstvima, nesrećama i osobnim tragedijama 17

Dana 24.ožujka 2013. na internetskom portalu Večernjeg lista objavljena je vijest o velikoj automobilskoj nesreći:  "Od siline sudara teško se mogla prepoznati i marka automobila". Nije novost da pojedini  novinari nerijetko pribjegavaju senzacionalizmu pri objavi svojih članaka kako bi privukli čitatelje. Iznimka nije ni autor ovoga članka, koji je vijest o automobilskoj nesreći uobličio u apsurdan, senzacionalistički  naslov čiji je cilj bio privući i šokirati čitatelje.
Time je prekršena točka 14. Kodeksa časti hrvatskih novinara: „Novinar treba štititi čovjekovu intimu od senzacionalističkog i svakog drugog neopravdanog otkrivanja u javnosti...“
Nadalje, u članku se navodi puno ime i prezime poginulih supružnika. Takvo je što strogo zabranjeno čak i kada se izvještava o banalnim stvarima, a poglavito kada je riječ o delikatnim temama kao što su ubojstva, samoubojstva ili nesreće.
Time je prekršena točka 15. Kodeksa časti hrvatskih novinara: „Posebna se pozornost, obazrivost i odgovornost zahtijeva pri izvještavanju o samoubojstvima, nesrećama, osobnim tragedijama, bolestima, smrtnim slučajevima i nasilnim djelima. Novinar treba izbjegavati intervjuiranje i prikazivanje osoba koje su izravno ili neizravno pogođene tim događajima, osim kada je riječ o iznimnom javnom interesu. U tom je slučaju novinar dužan voditi računa o časti, ugledu i dostojanstvu osoba o kojima izvještava.“
Time je prekršena i točka 4. Zakona o medijima: „Svaka osoba ima pravo na zaštitu privatnosti, dostojanstva, ugleda i časti.“
U članku je opisan sudar automobila u kojem su se nalazili poginuli supružnici te kombija u kojem su se nalazili radnici jedne tvrtke. Premda za samu vijest nacionalnost radnika nije bitna, novinar ipak navodi kako su „putnici u kombiju bili mahom Zagorci, muškarci koji su se vraćali s posla kući“.
Time je prekršena točka 13. Kodeksa časti hrvatskih novinara: „Novinari u svom djelovanju poštuju, štite i promiču temeljna ljudska prava i slobode, a osobito načelo jednakosti svih građana. Posebna se odgovornost očekuje kad se izvještava ili komentira prava, potrebe, probleme i zahtjeve manjinskih društvenih skupina. Informaciju o rasi, boji kože, vjerskoj ili nacionalnoj pripadnosti, životnoj dobi, spolu, seksualnoj orijentaciji, rodnom izražavanju, bilo kojoj fizičkoj ili mentalnoj osobini ili bolesti, bračnom stanju, životnom stilu, društvenom položaju, imovinskom statusu ili razini obrazovanja novinar navodi samo ako je ona izrazito relevantna u kontekstu u kojem se iznosi. Nedopustivo je koristiti stereotipe, pejorativne izraze, ponižavajuće prikazivanje, kao i svaki drugi oblik izravnog ili neizravnog poticanja ili podržavanja diskriminacije.“
Naposljetku, u članku se nazire i prikriveno oglašavanje. Naime, novinar navodi kako su se poginuli supružnici vozili u automobilu marke Opel Corsa. Osim toga, istaknuto je i kako radnici koji su se vozili u kombiju rade za tvrtku TA-GRAD. Niti jedna od ove dvije informacije ni u kojem slučaju nije važna za samu vijest i nepotrebno ju je isticati u članku. Njihovim isticanjem prekršene su tri točke pravnih i etičkih propisa.
Prekršena je točka 24. Kodeksa časti hrvatskih novinara: „Novinar ne smije biti autorom oglasa i drugih propagandnih priloga, jer to dovodi u sumnju njegovu profesionalnu nepristranost. Isto vrijedi i za svaki drugi oblik sudjelovanja u reklamnim i propagandnim aktivnostima.“
Prekršena je točka 1. članka 19. Zakona o medijima: „Oglas je plaćena obavijest čiju objavu naruči pravna ili fizička osoba s namjerom da time pospješi pravni promet proizvoda, usluga, nekretnina, prava ili obveza, pridobije poslovne partnere ili u javnosti ostvari ugled ili dobro ime. Oglašavanje se obavlja uz novčanu ili drugu naknadu ili u svrhu samopromidžbe. Oglas mora biti jasno označen kao takav i vidljivo odijeljen od drugih programskih sadržaja. Oglas ne smije biti takav da kod gledatelja, slušatelja ili čitatelja izazove dojam kao da je riječ o programskom sadržaju medija.“
Prekršena je točka 3. članka 19. Zakona o medijima: „Besplatno oglašavanje mora biti posebno označeno.“

Kršenje etičnosti novinara moglo je biti izbjegnuto na jednostavan način. Prvenstveno, naslov članka ne smije biti senzacionalistički jer to narušava dostojanstvo poginulih ljudi. Od njihove se nesreće ne smije stvarati senzacija na bilo koji način. Naslov je mogao glasiti: „Teška prometna nesreća u Zagorju“, jer detalji o marki automobila ionako nisu važni. Nadalje, navođenje punih imena poginulih supružnika kršenje je etičnosti u pravome smislu riječi. Kako bi se sačuvalo njihovo dostojanstvo i ugled, dovoljno je skratiti imena u inicijale. Isto tako, isticanje nacionalnosti radnika nema nikakvog smisla i trebalo je biti u potpunosti izostavljeno. Naposljetku, navođenje marke automobila i naziva tvrtke u kojoj su radnici zaposleni naginje ka prikrivenom oglašavanju. Kako bi to bilo izbjegnuto nužno je naglasiti da je riječ o oglašavanju (plaćenom ili besplatnom).

Nema komentara:

Objavi komentar