Članak objavljen na portalu
Jutanji.hr 25.03.2013. pod naslovom "Ovo je najskuplji ured u državnoj tvrki ikad" govori o gubitku u
poslovanju Hrvatske lutrije. Kao razlozi navode se zaostatak za konkurencijom u
klađenju uživo te loše poslovne odluke. Članak se bavi poslovanjem Hrvatske
lutrije uz komentare sadašnjeg presjednika uprave Danijela Ferića. Tek se pred
kraj teksta spominje kako je bivša presjednica uprave Hrvatske lutrije Vesna
Bakran uredila svoj ured za 800 000 tisuća kuna. Time je sam naslov članka,
koji bi se dakle trebao baviti gubitkom u poslovanju Hrvatske lutrije,
senzacionalistički. Također, o senzacionalističkom podnaslovu, koji glasi „Bivša
šefica Lutrije kupovala dizajnerski namještaj i skupe tepihe!“, nema ni
rečenice u članku.
Ipak, glavni problem ovog
članka je prikriveno oglašavanje. Usred teksta
koji se bavi poslovanjem Hrvatske lutrije ubačene su fotografije skupocjenog
uredskog namještaja. Uz fotografije oglasnog stila stoji „SCRIPTOR, ekstenzija
radnog stola 60.000 kuna“ te „MOON, kožna fotelja 18.976 kn“. Time se krše
članci Kodeksa časti hrvatskih novinara koji glase:
24. „Novinar ne smije biti
autorom oglasa i drugih propagandnih priloga, jer to dovodi u sumnju njegovu
profesionalnu nepristranost. Isto vrijedi i za svaki drugi oblik sudjelovanja u
reklamnim i propagandnim aktivnostima.“
31.“ Prikriveno oglašavanje i promidžbeni novinarski prilozi nisu dopušteni. Nedopušteno je i prepletanje i povezivanje novinarskih priloga i oglasa. Bili plaćeni ili besplatni, oglasi, kao i sve plaćene informacije, moraju se jasno i nedvojbeno razlikovati od novinarskih priloga.“
31.“ Prikriveno oglašavanje i promidžbeni novinarski prilozi nisu dopušteni. Nedopušteno je i prepletanje i povezivanje novinarskih priloga i oglasa. Bili plaćeni ili besplatni, oglasi, kao i sve plaćene informacije, moraju se jasno i nedvojbeno razlikovati od novinarskih priloga.“
Usto, prekršen je članak 16. Zakona
o elektroničkim medijima:
„Prikrivena
audiovizualna komercijalna komunikacija: predstavljanje riječima ili slikom
robe, usluga, imena, zaštitnog znaka ili djelatnosti proizvođača robe ili
pružatelja usluga u programima, kada je namjera pružatelja medijskih usluga
koristiti takvo predstavljanje kao oglašavanje koje bi moglo zavarati javnost u
pogledu njegovog obilježja. Takvo se predstavljanje smatra namjernim, posebno
ako je izvršeno uz plaćanje ili sličnu naknadu.“
(1)
„Oglas je
plaćena obavijest čiju objavu naruči pravna ili fizička osoba s namjerom da
time pospješi pravni promet proizvoda, usluga, nekretnina, prava ili obveza,
pridobije poslovne partnere ili u javnosti ostvari ugled ili dobro ime.
Oglašavanje se obavlja uz novčanu ili drugu naknadu ili u svrhu samopromidžbe.
Oglas mora biti jasno označen kao takav i vidljivo odijeljen od drugih
programskih sadržaja. Oglas ne smije biti takav da kod gledatelja, slušatelja
ili čitatelja izazove dojam kao da je riječ o programskom sadržaju medija.“
Ovdje se prvenstveno radi o kršenju novinarske
etike od strane urednika, a ne autorice teksta Dragane Radusinović. Naslov je
trebao izbjeći senazacionalizam i mogao je glasiti “Kako je propadala Hrvatska
lutrija” tj. trebao je najaviti temu kojom se i sam članak bavi. Urednik nije
trebao u članak uvrstiti promidžbene fotografije luksuznog namještaja s cijenom
ispod svake fotografije.
Nema komentara:
Objavi komentar