ponedjeljak, 1. travnja 2013.

Prikriveno oglašavanje 20


Članak objavljen na portalu Jutanji.hr 25.03.2013. pod naslovom "Ovo je najskuplji ured u državnoj tvrki ikad" govori o gubitku u poslovanju Hrvatske lutrije. Kao razlozi navode se zaostatak za konkurencijom u klađenju uživo te loše poslovne odluke. Članak se bavi poslovanjem Hrvatske lutrije uz komentare sadašnjeg presjednika uprave Danijela Ferića. Tek se pred kraj teksta spominje kako je bivša presjednica uprave Hrvatske lutrije Vesna Bakran uredila svoj ured za 800 000 tisuća kuna. Time je sam naslov članka, koji bi se dakle trebao baviti gubitkom u poslovanju Hrvatske lutrije, senzacionalistički. Također, o senzacionalističkom podnaslovu, koji glasi „Bivša šefica Lutrije kupovala dizajnerski namještaj i skupe tepihe!“, nema ni rečenice u članku.
Ipak, glavni problem ovog članka je prikriveno oglašavanje. Usred teksta  koji se bavi poslovanjem Hrvatske lutrije ubačene su fotografije skupocjenog uredskog namještaja. Uz fotografije oglasnog stila stoji „SCRIPTOR, ekstenzija radnog stola 60.000 kuna“ te „MOON, kožna fotelja 18.976 kn“. Time se krše članci Kodeksa časti hrvatskih novinara koji glase:
24. „Novinar ne smije biti autorom oglasa i drugih propagandnih priloga, jer to dovodi u sumnju njegovu profesionalnu nepristranost. Isto vrijedi i za svaki drugi oblik sudjelovanja u reklamnim i propagandnim aktivnostima.“
31.“ Prikriveno oglašavanje i promidžbeni novinarski prilozi nisu dopušteni. Nedopušteno je i prepletanje i povezivanje novinarskih priloga i oglasa. Bili plaćeni ili besplatni, oglasi, kao i sve plaćene informacije, moraju se jasno i nedvojbeno razlikovati od novinarskih priloga.“
Usto, prekršen je članak 16. Zakona o elektroničkim medijima:
„Prikrivena audiovizualna komercijalna komunikacija: predstavljanje riječima ili slikom robe, usluga, imena, zaštitnog znaka ili djelatnosti proizvođača robe ili pružatelja usluga u programima, kada je namjera pružatelja medijskih usluga koristiti takvo predstavljanje kao oglašavanje koje bi moglo zavarati javnost u pogledu njegovog obilježja. Takvo se predstavljanje smatra namjernim, posebno ako je izvršeno uz plaćanje ili sličnu naknadu.“
Također, prekršen je članak 19. Zakona o medijima:
(1)   „Oglas je plaćena obavijest čiju objavu naruči pravna ili fizička osoba s namjerom da time pospješi pravni promet proizvoda, usluga, nekretnina, prava ili obveza, pridobije poslovne partnere ili u javnosti ostvari ugled ili dobro ime. Oglašavanje se obavlja uz novčanu ili drugu naknadu ili u svrhu samopromidžbe. Oglas mora biti jasno označen kao takav i vidljivo odijeljen od drugih programskih sadržaja. Oglas ne smije biti takav da kod gledatelja, slušatelja ili čitatelja izazove dojam kao da je riječ o programskom sadržaju medija.“
Ovdje se prvenstveno radi o kršenju novinarske etike od strane urednika, a ne autorice teksta Dragane Radusinović. Naslov je trebao izbjeći senazacionalizam i mogao je glasiti “Kako je propadala Hrvatska lutrija” tj. trebao je najaviti temu kojom se i sam članak bavi. Urednik nije trebao u članak uvrstiti promidžbene fotografije luksuznog namještaja s cijenom ispod svake fotografije.

Nema komentara:

Objavi komentar