Na internetskom
portalu Večernjeg lista 28. ožujka objavljen je članak “Doručak i ručak s nogu od 9 do 34 kn, s domaćim štihom” pod
rubrikom “Zagreb”. Iako članak stoji zajedno s ostalim vijestima s područja
Zagreba, već je iz naslova članka očito da je riječ o prikrivenom oglašavanju.
U članku je
riječ o širenju ponude brze i zdrave hrane za van. No, već u sljedećem
paragrafu autor članka navodi ne samo imena restorana u kojima se može pronaći
takva hrana, već i cijene pojedinih proizvoda: “Doručak za 8 do 34 kune jeftin je i
zdrav obrok, smatra vlasnik. A u ponudi je sve, od jaja, kobasica, žitarica,
müslea, tortilja, salata, shakeova ili palačinka za 16 kuna, po kojima su,
kaže, najpoznatiji.”
Osim navedenog,
na kraju članka nabrojana su i najpopularnija jela iz tri restorana o kojima je
riječ u članku.
Uzimajući u
obzir navedeno, u ovom članku se krše Kodeks časti hrvatskih novinara, Zakon o
medijima i Zakon o nedopuštenom oglašavanju.
U Kodeksu časti
hrvatskih novinara krše se 24. i 31. točka. U točki 24. navodi se: “Novinar ne
smije biti autorom oglasa i drugih propagandnih priloga, jer to dovodi u sumnju
njegovu profesionalnu nepristranost. Isto vrijedi i za svaki drugi oblik
sudjelovanja u reklamnim i propagandnim aktivnostima.” Nadalje, u točki 31.
navodi se: “Prikriveno oglašavanje i promidžbeni novinarski prilozi nisu
dopušteni Nedopušteno je i prepletanje i povezivanje novinarskih priloga i
oglasa. Bili plaćeni ili besplatni, oglasi, kao i sve plaćene informacije,
moraju se jasno i nedvojbeno razlikovati od novinarskih priloga.”
U čl.20.st.1. Zakona o medijima
piše: “(...) Oglas mora biti jasno označen kao takav i vidljivo odijeljen od
drugih programskih sadržaja. Oglas ne smije biti takav da kod gledatelja,
slušatelja ili čitatelja izazove dojam kao da je riječ o programskom sadržaju
medija.” S obzirom na to da je članak stavljen u rubriku “Zagreb”, očito je da
nije odijeljen kao oglas, već je stavljen u programski sadržaj medija.
U čl.4.st.1.
Zakona o nedopuštenom oglašavanju piše: “Zavaravajuće oglašavanje nije
dopušteno.” Pri tom se navodi da se pod zavaravajućim oglašavanjem smatra “bilo
koje oglašavanje koje na bilo koji način, uključujući njegovo predstavljanje,
dovodi u zabludu ili je vjerojatno da će dovesti u zabludu osobe kojima je
upućeno ili do kojih dopire pa je vjerojatno da će zbog toga utjecati na
njihovo ekonomsko ponašanje, odnosno da zbog toga povređuje ili je vjerojatno
da će povrijediti konkurente.”
Autor ovog
članka trebao je izbjeći navođenje suvišnih informacija, kao što su cijene
proizvoda i najpopularnija jela. Čitajući ovaj članak imam dojam da čitam
reklamni katalog, a ne vijest na portalu Večernjeg lista.
Nema komentara:
Objavi komentar