ponedjeljak, 1. travnja 2013.

Prikriveno oglašavanje 19



Na internetskom portalu Večernjeg lista 28. ožujka objavljen je članak “Doručak i ručak s nogu od 9 do 34 kn, s domaćim štihom” pod rubrikom “Zagreb”. Iako članak stoji zajedno s ostalim vijestima s područja Zagreba, već je iz naslova članka očito da je riječ o prikrivenom oglašavanju.
U članku je riječ o širenju ponude brze i zdrave hrane za van. No, već u sljedećem paragrafu autor članka navodi ne samo imena restorana u kojima se može pronaći takva hrana, već i cijene pojedinih proizvoda: “Doručak za 8 do 34 kune jeftin je i zdrav obrok, smatra vlasnik. A u ponudi je sve, od jaja, kobasica, žitarica, müslea, tortilja, salata, shakeova ili palačinka za 16 kuna, po kojima su, kaže, najpoznatiji.”
Osim navedenog, na kraju članka nabrojana su i najpopularnija jela iz tri restorana o kojima je riječ u članku.


Uzimajući u obzir navedeno, u ovom članku se krše Kodeks časti hrvatskih novinara, Zakon o medijima i Zakon o nedopuštenom oglašavanju.
U Kodeksu časti hrvatskih novinara krše se 24. i 31. točka. U točki 24. navodi se: “Novinar ne smije biti autorom oglasa i drugih propagandnih priloga, jer to dovodi u sumnju njegovu profesionalnu nepristranost. Isto vrijedi i za svaki drugi oblik sudjelovanja u reklamnim i propagandnim aktivnostima.” Nadalje, u točki 31. navodi se: “Prikriveno oglašavanje i promidžbeni novinarski prilozi nisu dopušteni Nedopušteno je i prepletanje i povezivanje novinarskih priloga i oglasa. Bili plaćeni ili besplatni, oglasi, kao i sve plaćene informacije, moraju se jasno i nedvojbeno razlikovati od novinarskih priloga.”

 U čl.20.st.1. Zakona o medijima piše: “(...) Oglas mora biti jasno označen kao takav i vidljivo odijeljen od drugih programskih sadržaja. Oglas ne smije biti takav da kod gledatelja, slušatelja ili čitatelja izazove dojam kao da je riječ o programskom sadržaju medija.” S obzirom na to da je članak stavljen u rubriku “Zagreb”, očito je da nije odijeljen kao oglas, već je stavljen u programski sadržaj medija.
U čl.4.st.1. Zakona o nedopuštenom oglašavanju piše: “Zavaravajuće oglašavanje nije dopušteno.” Pri tom se navodi da se pod zavaravajućim oglašavanjem smatra “bilo koje oglašavanje koje na bilo koji način, uključujući njegovo predstavljanje, dovodi u zabludu ili je vjerojatno da će dovesti u zabludu osobe kojima je upućeno ili do kojih dopire pa je vjerojatno da će zbog toga utjecati na njihovo ekonomsko ponašanje, odnosno da zbog toga povređuje ili je vjerojatno da će povrijediti konkurente.”
Autor ovog članka trebao je izbjeći navođenje suvišnih informacija, kao što su cijene proizvoda i najpopularnija jela. Čitajući ovaj članak imam dojam da čitam reklamni katalog, a ne vijest na portalu Večernjeg lista.

Nema komentara:

Objavi komentar