U časopisu Story 27.ožujka
2013. objavljen je članak naslovljen sa „Ususret Uskrsu“. Članak je u
potpunosti posvećen djeci pjevačice Gwen Stefani. Premda je Story tabloidni
list koji se bavi privatnošću „poznatih i slavnih“, Storyjevi bi novinari
pisanje o maloljetnicima ipak trebali izbjegavati. Naime, u spomenutom je
članku opisano kako se obitelj Gwen
Stefani priprema za Uskrs, a posebna je pozornost posvećena sinovima pjevačice.
Navedena su njihova puna imena, dob i fotografije na kojima im se jasno vide
lica. Postoji mogućnost da je Gwen Stefani odobrila objavljivanje fotografija i
temeljnih podataka o svojoj djeci, ali novinar je svejedno trebao razlučiti
služe li ti podaci i fotografije javnome interesu te se pozvati na zakone o
novinarskoj etici i zaštititi privatnost maloljetnika.
Objavljivanjem
članka je prekršena točka 19. Kodeksa časti hrvatskih novinara: „Novinar ne
smije intervjuirati niti fotografirati dijete (do 14 godina) bez njegovog pristanka
i bez nazočnosti i pristanka roditelja ili druge odrasle osobe odgovorne za
dijete. Ako takav pristanak i postoji, nedopustivo je intervjuiranje ili
fotografiranje djeteta kojim bi mogla biti ugrožena njegova dobrobit. Isto
vrijedi i za bilo koji drugi postupak kojim se izravno ili neizravno otkriva
identitet djeteta. Dobrobit djeteta nadređena je javnom interesu.“
Nadalje, u posljednjoj je
rečenici članka navedeno kako je jedan od sinova Gwen Stefani „pomogao majci u
odabiru novih odjevnih komada u Zari.“ Budući da navođenje naziva trgovine nije
nužno, više je nego očito da je u pitanju prikriveno oglašavanje jer ne postoji
naznaka da je riječ o oglasu.
Navođenjem naziva trgovine bez naznake da je riječ o
oglašavanju, prekršena je točka 24. Kodeksa časti hrvatskih novinara: „Novinar
ne smije biti autorom oglasa i drugih propagandnih priloga, jer to dovodi u
sumnju njegovu profesionalnu nepristranost. Isto vrijedi i za svaki drugi oblik
sudjelovanja u reklamnim i propagandnim aktivnostima.“
Prekršen je i članak 19. Zakona o medijima:
„Oglas je plaćena
obavijest čiju objavu naruči pravna ili fizička osoba s namjerom da time
pospješi pravni promet proizvoda, usluga, nekretnina, prava ili obveza,
pridobije poslovne partnere ili u javnosti ostvari ugled ili dobro ime.
Oglašavanje se obavlja uz novčanu ili drugu naknadu ili u svrhu samopromidžbe.
Oglas mora biti jasno označen kao takav i vidljivo odijeljen od drugih
programskih sadržaja. Oglas ne smije biti takav da kod gledatelja, slušatelja
ili čitatelja izazove dojam kao da je riječ o programskom sadržaju medija.“
„Besplatno oglašavanje mora biti posebno označeno.“
Budući da je čitav članak
posvećen djeci pjevačice Gwen Stefani, svaka njegova rečenica krši novinarsku
etiku jer se izvještava o maloljetnicima i njihovoj privatnosti. U najboljem bi
slučaju članak bio neobjavljen te do kršenja etike ne bi niti došlo. Međutim,
ako je objavljivanje članka bilo toliko nužno, novinar je kršenje etike mogao
ublažiti barem skrivanjem lica djece na fotografijama i skraćivanjem njihovih
imena u inicijale. Nadalje, prikriveno je oglašavanje na kraju članka apsolutno
nepotrebno i kao takvo je trebalo biti u potpunosti izbjegnuto. Alternativa
tome je naznačavanje da je riječ o oglasu.
Nema komentara:
Objavi komentar