Na portalu magazina Cosmopolitan,
7. lipnja 2012., objavljen je članak pod naslovom „Sun
transparentni sprejevi“.
U tekstu se piše o tome kako su
transparentni sprejevi za sunčanje praktičniji od krema za sunčanje. Ova vijest
zbog vidljivih činjenica da autor (kojem nije navedeno ime i prezime) navodi uz
objektivna razmatranja o prednostima transparentnih sprejeva i rečenice poput; „…Eucerin® je za vas osmislio transparentne
sprejeve sa zaštitnim faktorom SPF 30 i SPF 50. Ovi prvi transparentni sprejevi
za sunčanje sadrže visoku UVA/UVB Eucerin® trodimenzionalnu zaštitu, a ekstra
lagana formula omogućuje jednostavno razmazivanje po koži i brzo upijanje, što
ove sprejeve čini idealnima za sve ljetne aktivnosti koje vam padnu na pamet…
Samo jedan pssssssssst sprejem i dobit ćete potpunu zaštitu koja (ništa manje
važno) i ugodno miriše…“, više priliči promotivnom članku nego
informativnom viješću na portalu. Stoga, članak krši 24. članak Kodeksa časti
hrvatskih novinara koji kaže kako novinar ne smije biti autorom oglasa i drugih
propagandnih priloga, jer to dovodi u sumnju njegovu profesionalnu
nepristranost. Isto vrijedi i za svaki drugi oblik sudjelovanja u reklamnim i
propagandnim aktivnostima. Osim toga u članku nije naznačeno da je promidžbenog
karaktera, što inače novinari portala Cosmopolitan jasno naznačuju. Zbog toga
članak krši i 31. članak Kodeksa u kojem se navodi kako prikriveno oglašavanje
i promidžbeni novinarski prilozi nisu dopušteni. Nedopušteno je i prepletanje i
povezivanje novinarskih priloga i oglasa. Bili plaćeni ili besplatni, oglasi,
kao i sve plaćene informacije, moraju se jasno i nedvojbeno razlikovati od
novinarskih priloga. Nadalje, na slici koja je objavljena uz članak vidljivo je
da je na slici isječak reklame koja reklamira upravo taj proizvod koji se
navodi i riječi na bočici su lagano zamagljene, ali vidljivo je da je riječ o
proizvodu koji je spomenut. Zbog toga članak krši i Zakon o medijima u članku
19., stavak 4.: Nije dopušteno prikriveno i prijevarno oglašavanje. Prikrivenim
oglašavanjem smatrat će se svaka novinarska forma (pisani tekst, fotografija,
slika, crtež i dr.) koja je na bilo koji način plaćena, a nije jasno označena
kao oglašavanje. Dakle, ako je novinar želio da članak bude promotivnog
karaktera, trebao je jasno naznačiti čitateljima da je on takav. S druge
strane, ako je želio da ima čisto informativni karakter tada vijest ne smije
sadržavati ime proizvoda, pretjerano naglašavati njegove prednosti ili
koristiti rečenice poput; „Korištenjem
ovih sprejeva jedino o čemu ćete morati razmišljati jest koga ćete zamoliti da
vam svojim nježnim rukama na plaži namaže leđa.“, a još manje imati na
fotografiji sliku tog proizvoda, kao što se dogodilo u ovom članku. Novinar se u
članku trebao osvrnuti samo na pisanje općenitog o transparentnim sprejevima za
sunčanje i njihovim prednostima nad kremama.
Nema komentara:
Objavi komentar