ponedjeljak, 13. svibnja 2013.

Prikriveno oglašavanje 28


Na portalu magazina Cosmopolitan, 7. lipnja 2012., objavljen je članak pod naslovom „Sun
transparentni sprejevi“.  U tekstu se piše o tome kako su transparentni sprejevi za sunčanje praktičniji od krema za sunčanje. Ova vijest zbog vidljivih činjenica da autor (kojem nije navedeno ime i prezime) navodi uz objektivna razmatranja o prednostima transparentnih sprejeva i rečenice poput; „…Eucerin® je za vas osmislio transparentne sprejeve sa zaštitnim faktorom SPF 30 i SPF 50. Ovi prvi transparentni sprejevi za sunčanje sadrže visoku UVA/UVB Eucerin® trodimenzionalnu zaštitu, a ekstra lagana formula omogućuje jednostavno razmazivanje po koži i brzo upijanje, što ove sprejeve čini idealnima za sve ljetne aktivnosti koje vam padnu na pamet… Samo jedan pssssssssst sprejem i dobit ćete potpunu zaštitu koja (ništa manje važno) i ugodno miriše…“, više priliči promotivnom članku nego informativnom viješću na portalu. Stoga, članak krši 24. članak Kodeksa časti hrvatskih novinara koji kaže kako novinar ne smije biti autorom oglasa i drugih propagandnih priloga, jer to dovodi u sumnju njegovu profesionalnu nepristranost. Isto vrijedi i za svaki drugi oblik sudjelovanja u reklamnim i propagandnim aktivnostima. Osim toga u članku nije naznačeno da je promidžbenog karaktera, što inače novinari portala Cosmopolitan jasno naznačuju. Zbog toga članak krši i 31. članak Kodeksa u kojem se navodi kako prikriveno oglašavanje i promidžbeni novinarski prilozi nisu dopušteni. Nedopušteno je i prepletanje i povezivanje novinarskih priloga i oglasa. Bili plaćeni ili besplatni, oglasi, kao i sve plaćene informacije, moraju se jasno i nedvojbeno razlikovati od novinarskih priloga. Nadalje, na slici koja je objavljena uz članak vidljivo je da je na slici isječak reklame koja reklamira upravo taj proizvod koji se navodi i riječi na bočici su lagano zamagljene, ali vidljivo je da je riječ o proizvodu koji je spomenut. Zbog toga članak krši i Zakon o medijima u članku 19., stavak 4.: Nije dopušteno prikriveno i prijevarno oglašavanje. Prikrivenim oglašavanjem smatrat će se svaka novinarska forma (pisani tekst, fotografija, slika, crtež i dr.) koja je na bilo koji način plaćena, a nije jasno označena kao oglašavanje. Dakle, ako je novinar želio da članak bude promotivnog karaktera, trebao je jasno naznačiti čitateljima da je on takav. S druge strane, ako je želio da ima čisto informativni karakter tada vijest ne smije sadržavati ime proizvoda, pretjerano naglašavati njegove prednosti ili koristiti rečenice poput; „Korištenjem ovih sprejeva jedino o čemu ćete morati razmišljati jest koga ćete zamoliti da vam svojim nježnim rukama na plaži namaže leđa.“, a još manje imati na fotografiji sliku tog proizvoda, kao što se dogodilo u ovom članku. Novinar se u članku trebao osvrnuti samo na pisanje općenitog o transparentnim sprejevima za sunčanje i njihovim prednostima nad kremama.

Nema komentara:

Objavi komentar