U novinama „Večernji list“ je 29. travnja 2013. godine
objavljen članak: „ Samsung Galaxy S4 najpametniji je telefon na svijetu“. Iz
samog naslova možemo vidjeti da je članak koji slijedi zapravo oglas i
promidžba Samsungovog najnovijeg modela
mobitela. Autor kroz cijeli članak koristi fraze kao što su: „gotovo
savršen“, „najbolji mobitel na
svijetu“, „nešto bez čega kasnije
nećete moći zamisliti život“ i sl. Također, uspoređujući ga s iPhone-om,
uočljiva je novinareva pristranost i favoriziranje Samsungovog uređaja. Mobitel
je prikazan na slikama sa svih strana, opisane su nove karakteristike te je čak
i cijena navedena: „cijena uređaja: 5.799 kn u Vipnetu, bez ugovora“.
Ovim člankom, novinar je prekršio 24.
i 31. članak Kodeksa časti hrvatskih novinara. U 24. članku se navodi da „Novinar
ne smije biti autorom oglasa i drugih propagandnih priloga, jer to dovodi u
sumnju njegovu profesionalnu nepristranost. Isto vrijedi i za svaki drugi oblik
sudjelovanja u reklamnim i propagandnim aktivnostima“. Također, članak
31. kaže da „Prikriveno oglašavanje i
promidžbeni novinarski prilozi nisu dopušteni. Nedopušteno je i prepletanje i
povezivanje novinarskih priloga i oglasa. Bili plaćeni ili besplatni, oglasi,
kao i sve plaćene informacije, moraju se jasno i nedvojbeno razlikovati od
novinarskih priloga“. Nadalje, novinar je prekršio i 19. članak, stavak
1. i 4. Zakona o elektroničkim medijima koji kaže da „Oglas mora biti jasno označen kao takav i vidljivo odijeljen od drugih
programskih sadržaja. Oglas ne smije biti takav da kod gledatelja, slušatelja
ili čitatelja izazove dojam kao da je riječ o programskom sadržaju
medija“. Stavak 4. nadodaje da „Nije dopušteno prikriveno i prijevarno
oglašavanje. Prikrivenim oglašavanjem smatrat će se svaka novinarska forma
(pisani tekst, fotografija, slika, crtež i dr.) koja je na bilo koji način
plaćena, a nije jasno označena kao oglašavanje
Dakle, na temelju navedenoga možemo zaključiti da već
spomenuti članak služi promidžbi novog modela mobitela te informiranju kupaca o
njegovim karakteristikama i novitetima. Kao takav, članak bi trebao biti jasno
označen kao oglas te odvojen od drugih programskih sadržaja.
Nema komentara:
Objavi komentar