utorak, 5. ožujka 2013.

Prikriveno oglašavanje 8



U tiskanom izdanju Večernjeg lista, koje je izašlo 27. veljače 2013. godine, na 4. stranici je objavljen članak naslova "Konzum i Tisak postali 'bankomati' za gotovinu".
 Iz sadržaja članka je vidljivo kako je riječ o prikrivenom oglašavanju. Naime, autor članka čije ime ne znamo, jer se navode samo inicijali "jra", krši članak 24. Kodeksa časti hrvatskih novinara koji iznosi kako:"Novinar ne smije biti autorom oglasa i drugih propagandnih priloga, jer to dovodi u sumnju njegovu profesionalnu nepristranost. Isto vrijedi i za svaki drugi oblik sudjelovanja u reklamnim i propagandnim aktivnostima." Članak upoznaje čitatelje sa novom uslugom proizašlom iz suradnje Konzuma, Tiska i Zagrebačke banke naziva 'Podigni novac'. Već iz same opreme članka, gdje se u nadnaslovu navodi kako:"Todorić i Zagrebačka banka imaju zajedničku uslugu" vidljivo je kako se promovira proizvod tržišnih subjekata. Podnaslov nam daje daljnji opis usluge spominjući kako je "najmanji iznos koji se može podići 50 kuna, a najveći 300 kuna", pri čemu je također došlo do tiskarske greške, jer u tekstu saznajemo kako je riječ o 3000 kuna, kao najvišem iznosu.
Uporabom opisnih pridjeva u samo tekstu, kao što je vidljivo iz rečenice:"Navedena usluga omogućit će brzu, jednostavnu i sigurnu isplatu novca..." potvrđuje se oglasna i promidžbena priroda novinarskog teksta. Nadalje, članak nas upoznaje sa svim detaljima usluge, od vrsta kreditnih i debitnih kartica kojima će se gotovina moći podići, preko bankarskih kuća s čijih računa će se gotovina moći podići, do informacija o prodajnim mjestima na kojima će se spomenuta usluga moći ostvariti. U završetku, daje se i opis tijeka same transakcije. Zaključna rečenica, baš kao i uvodna, otklanja nedoumicu da li je u pitanju reklama tvrdnjom:"Provođenje usluge 'Podigni novac' prolazi isti način odobravanja kao i podizanje novca na bankomatu koje se odobrava isključivo korištenjem PIN-a, što omogućuje dodatnu razinu sigurnosti transakcija i zaštite korisnika..."
Kako upozorava članak 31. Kodeksa časti hrvatskih novinara:"Prikriveno oglašavanje i promidžbeni novinarski prilozi nisu dopušteni. Nedopušteno je i prepletanje i povezivanje novinarskih priloga i oglasa. Bili plaćeni ili besplatni, oglasi, kao i sve plaćene informacije, moraju se jasno i nedvojbeno razlikovati od novinarskih priloga."
Zakon o medijima nalaže istima u stavku 1. članka 20.:"... Oglas mora biti jasno označen kao takav i vidljivo odijeljen od drugih programskih sadržaja. Oglas ne smije biti takav da kod gledatelja, slušatelja ili čitatelja izazove dojam kao da je riječ o programskom sadržaju medija." Kao što je vidljivo iz priložene fotografije, sam članak nije jasno i bez svake sumnje odvojen od ostalih novinarskih priloga.
Obzirom da je riječ o očiglednoj samopromociji pravnih osoba s namjerom da se pozicionira usluga, te se pridobije korisnike usluga, smatram kako članak ni u kojem obliku ne bi trebao postojati. Naime, sadržaj i namjera članka, ako poštujemo etiku novinarstva, bi se trebali iznijeti u obliku plaćenog oglasa.


Nema komentara:

Objavi komentar