U tiskanom
izdanju Večernjeg lista, koje je izašlo 27. veljače 2013. godine, na 4.
stranici je objavljen članak naslova "Konzum i Tisak postali 'bankomati'
za gotovinu".
Iz sadržaja
članka je vidljivo kako je riječ o prikrivenom oglašavanju. Naime, autor članka
čije ime ne znamo, jer se navode samo inicijali "jra", krši članak
24. Kodeksa časti hrvatskih novinara koji iznosi kako:"Novinar ne smije
biti autorom oglasa i drugih propagandnih priloga, jer to dovodi u sumnju
njegovu profesionalnu nepristranost. Isto vrijedi i za svaki drugi oblik
sudjelovanja u reklamnim i propagandnim aktivnostima." Članak upoznaje
čitatelje sa novom uslugom proizašlom iz suradnje Konzuma, Tiska i Zagrebačke
banke naziva 'Podigni novac'. Već iz same opreme članka, gdje se u nadnaslovu
navodi kako:"Todorić i Zagrebačka banka imaju zajedničku uslugu"
vidljivo je kako se promovira proizvod tržišnih subjekata. Podnaslov nam daje
daljnji opis usluge spominjući kako je "najmanji iznos koji se može podići
50 kuna, a najveći 300 kuna", pri čemu je također došlo do tiskarske
greške, jer u tekstu saznajemo kako je riječ o 3000 kuna, kao najvišem iznosu.
Uporabom opisnih
pridjeva u samo tekstu, kao što je vidljivo iz rečenice:"Navedena usluga
omogućit će brzu, jednostavnu i sigurnu isplatu novca..." potvrđuje se
oglasna i promidžbena priroda novinarskog teksta. Nadalje, članak nas upoznaje
sa svim detaljima usluge, od vrsta kreditnih i debitnih kartica kojima će se
gotovina moći podići, preko bankarskih kuća s čijih računa će se gotovina moći
podići, do informacija o prodajnim mjestima na kojima će se spomenuta usluga
moći ostvariti. U završetku, daje se i opis tijeka same transakcije. Zaključna
rečenica, baš kao i uvodna, otklanja nedoumicu da li je u pitanju reklama tvrdnjom:"Provođenje
usluge 'Podigni novac' prolazi isti način odobravanja kao i podizanje novca na
bankomatu koje se odobrava isključivo korištenjem PIN-a, što omogućuje dodatnu
razinu sigurnosti transakcija i zaštite korisnika..."
Kako upozorava
članak 31. Kodeksa časti hrvatskih novinara:"Prikriveno oglašavanje i
promidžbeni novinarski prilozi nisu dopušteni. Nedopušteno je i prepletanje i
povezivanje novinarskih priloga i oglasa. Bili plaćeni ili besplatni, oglasi,
kao i sve plaćene informacije, moraju se jasno i nedvojbeno razlikovati od
novinarskih priloga."
Zakon o medijima
nalaže istima u stavku 1. članka 20.:"... Oglas mora biti jasno označen kao takav i vidljivo odijeljen od
drugih programskih sadržaja. Oglas ne smije biti takav da kod gledatelja,
slušatelja ili čitatelja izazove dojam kao da je riječ o programskom sadržaju
medija." Kao što je vidljivo iz priložene fotografije, sam članak nije
jasno i bez svake sumnje odvojen od ostalih novinarskih priloga.
Obzirom da je riječ o očiglednoj
samopromociji pravnih osoba s namjerom da se pozicionira usluga, te se
pridobije korisnike usluga, smatram kako članak ni u kojem obliku ne bi trebao
postojati. Naime, sadržaj i namjera članka, ako poštujemo etiku novinarstva, bi
se trebali iznijeti u obliku plaćenog oglasa.
Nema komentara:
Objavi komentar